giovedì 8 Dicembre 2022
Altro
    Home Financial literacy Stereotypes in financial literacy: evidence from PISA

    Stereotypes in financial literacy: evidence from PISA

    Stereotypes in Financial Literacy: Evidence from PISA (nber.org) NBER WORKING PAPER SERIES, di Laura Bottazzi e Annamaria Lusardi, November 2020

    ABSTRACT

    We examine gender differences in financial literacy among high school students in Italy using data from the 2012 Programme for International Student Assessment (PISA). Gender differences in financial literacy are large among the young in Italy. They are present in all regions and are particularly severe in the South and the Islands. Combining the rich PISA data with a variety of other indicators, we provide a thorough analysis of the potential determinants of the gender gap in financial literacy. We find that parental background, in particular the role of mothers, matters for the financial knowledge of girls. Moreover, we show that the social and cultural environment in which girls and boys live plays a crucial role in explaining gender differences. We also show that history matters: Medieval commercial hubs and the nuclear family structure created conditions favorable to the transformation of the role of women in society, and shaped gender differences in financial literacy as well.

    ARTICOLI POPOLARI

    Concorso EconoMia

    RIPENSARE LA GLOBALIZZAZIONE Se ne discuterà dal 1^ al 4 giugno 2023 al Festival Internazionale dell’Economia di Torino.

    Assemblea annuale AEEE Italia

    Giovedì 24 novembre 2023 alle ore 17:30 è convocata in modalità online l'assemblea annuale dell'AEEE Italia per discutere il seguente ordine del giorno:

    Merito e Istruzione: discutiamone insieme

    Si è aperta, a partire dalla nuova denominazione del Ministero dell’Istruzione, una proficua discussione sul merito, cosa esso sia e quale ruolo...

    Finestra sul mondo

    Pubblicato il 18 novembre l'articolo N. 36 Una nuova rubrica sul sito La pandemia covid ha rappresentato uno shock...

    COMMENTI RECENTI