venerdì 29 Settembre 2023
Altro
    Home Financial literacy Stereotypes in financial literacy: evidence from PISA

    Stereotypes in financial literacy: evidence from PISA

    Stereotypes in Financial Literacy: Evidence from PISA (nber.org) NBER WORKING PAPER SERIES, di Laura Bottazzi e Annamaria Lusardi, November 2020

    ABSTRACT

    We examine gender differences in financial literacy among high school students in Italy using data from the 2012 Programme for International Student Assessment (PISA). Gender differences in financial literacy are large among the young in Italy. They are present in all regions and are particularly severe in the South and the Islands. Combining the rich PISA data with a variety of other indicators, we provide a thorough analysis of the potential determinants of the gender gap in financial literacy. We find that parental background, in particular the role of mothers, matters for the financial knowledge of girls. Moreover, we show that the social and cultural environment in which girls and boys live plays a crucial role in explaining gender differences. We also show that history matters: Medieval commercial hubs and the nuclear family structure created conditions favorable to the transformation of the role of women in society, and shaped gender differences in financial literacy as well.

    ARTICOLI POPOLARI

    FINESTRA SU UN MONDO INCERTO (rubrica a cura del Prof. Francesco Silva)

    Ultimo aggiornamento 25 settembre 2023 L’economia mondiale, rapidamente globalizzatasi tra gli anni Ottanta del secolo scorso e il primo...

    Corso di aggiornamento per docenti di economia: l’impatto di innovazione e tecnologia sull’insegnamento di economia e finanza.

    In allegato la proposta di un interessante corso di aggiornamento organizzato da Università Bicocca di Milano con AEEE. Il...

    Finestra sul mondo

    Pubblicato il 11 settembre l'articolo N.74Una nuova rubrica sul sito La pandemia covid ha rappresentato uno shock per le...

    LES e Liceo del Made in Italy: la posizione di AEEE Italia

    Il recente disegno di Legge sul Made in Italy, approvato dal Governo lo scorso maggio, prevede l’istituzione, a partire dall’anno scolastico 2024/205...

    COMMENTI RECENTI