venerdì 17 Settembre 2021
Altro
    Home Financial literacy Stereotypes in financial literacy: evidence from PISA

    Stereotypes in financial literacy: evidence from PISA

    Stereotypes in Financial Literacy: Evidence from PISA (nber.org) NBER WORKING PAPER SERIES, di Laura Bottazzi e Annamaria Lusardi, November 2020

    ABSTRACT

    We examine gender differences in financial literacy among high school students in Italy using data from the 2012 Programme for International Student Assessment (PISA). Gender differences in financial literacy are large among the young in Italy. They are present in all regions and are particularly severe in the South and the Islands. Combining the rich PISA data with a variety of other indicators, we provide a thorough analysis of the potential determinants of the gender gap in financial literacy. We find that parental background, in particular the role of mothers, matters for the financial knowledge of girls. Moreover, we show that the social and cultural environment in which girls and boys live plays a crucial role in explaining gender differences. We also show that history matters: Medieval commercial hubs and the nuclear family structure created conditions favorable to the transformation of the role of women in society, and shaped gender differences in financial literacy as well.

    ARTICOLI POPOLARI

    Riprendono le Lezioni di Economia della SIE. Un video del Professor Leonardo Becchetti

    Per capire l’attualità economica, le nozioni, le teorie e i problemi di una scienza sociale indispensabile per la formazione degli studenti e...

    CONFERENZA EUROPEA AEEE

    Si ricorda che la 23ma Conferenza europea "Teaching economics to bridge divisions" avrà luogo dal 7 al 9 ottobre a Friburgo, in Germania.  

    PORDENONELEGGE: ECONOMIA PROTAGONISTA (prof. Fiorenza Poletto)

    A Pordenonelegge torna il tema dell’Economia in grande stile, con la presenza dell’economista Tito Boeri, Direttore scientifico del Festival dell’Economia di Trento...

    EDUCAZIONE CIVICA ED ESAME DI STATO (della Prof.ssa Fiorenza Poletto)

    Si conclude in questi giorni l'anno scolastico, il primo con l'Educazione Civica insegnata come materia curriculare. Come è andata? Quali prospettive in...

    COMMENTI RECENTI