domenica 24 Gennaio 2021
Altro
    Home Financial literacy Stereotypes in financial literacy: evidence from PISA

    Stereotypes in financial literacy: evidence from PISA

    Stereotypes in Financial Literacy: Evidence from PISA (nber.org) NBER WORKING PAPER SERIES, di Laura Bottazzi e Annamaria Lusardi, November 2020

    ABSTRACT

    We examine gender differences in financial literacy among high school students in Italy using data from the 2012 Programme for International Student Assessment (PISA). Gender differences in financial literacy are large among the young in Italy. They are present in all regions and are particularly severe in the South and the Islands. Combining the rich PISA data with a variety of other indicators, we provide a thorough analysis of the potential determinants of the gender gap in financial literacy. We find that parental background, in particular the role of mothers, matters for the financial knowledge of girls. Moreover, we show that the social and cultural environment in which girls and boys live plays a crucial role in explaining gender differences. We also show that history matters: Medieval commercial hubs and the nuclear family structure created conditions favorable to the transformation of the role of women in society, and shaped gender differences in financial literacy as well.

    ARTICOLI POPOLARI

    I SENTIERI COSTITUZIONALI DELLA DEMOCRAZIA

    L'articolo presenta il libro "I sentieri costituzionali della democrazia" di Filippo Pizzolato, ordinario di diritto pubblico a Padova, che si riflette sull'attuale...

    A CHE PUNTO SONO LE COMPETENZE FINANZIARIE DEGLI ITALIANI?

    Un’intervista rilasciata da Annamaria Lusardi sulle competenze finanziarie degli italiani. Il punto su quello che è stato fatto e...

    PER UNA DIDATTICA INTEGRATA DEL DIRITTO, DELL’ECONOMIA E DELL’EDUCAZIONE CIVICA

    In occasione del lancio del nuovo sito e con lo scopo di offrire un’innovativa opportunità di formazione per i docenti, l’AEEE propone...

    COMMENTI RECENTI